- - - - - - - - - - - - - - -

www.3dontwerpen.nl/vray/lavina1.html

 
 
 

V-Ray & Project Lavina

Het hoe en waarom van Project Lavina

Wat betekent dat voor u als V-Ray gebruiker ?

 
 
https://www.chaosgroup.com/blog/ray-traced-tendering-
accelerates-to-real-time-with-project-lavina
 
 
KORTE SAMENVATTING:
Het is bijzonder dat een software fabrikant vertelt met welke ontwikkeling hij bezig is. Meestal wordt dat onder "confidential" zo lang mogelijk geheim gehouden. Chaos-Group met de merken V-Ray en Corona (na overname) denkt daar duidelijk anders over. Een inkijkje in de research en verwachtingen voor dit jaar. Van productie naar Real-Time Ray Tracing met V-Ray GPU in combinatie met Project Lavina. In wezen al in 2008 voorzichtig van start gegaan met de naamgeving V-Ray RT.
 
Openbare informatie bronnen geraadpleegd:
 
Vladimir Koylazov, CTO ChaosGroup
Phillip Miller, VP Product Management, ChaosGroup
Alexander Soklev, Lead Developer, V-Ray GPU, ChaosGroup
 
 

'Ray-traced rendering accelerates to real-time with project Lavina'

13 aug. 2018 CG LABS door Phillip Miller
 
Lavina project is opgezet om de nieuwe Ray-Trace processoren van de grafische NVIDIA RTX kaarten ten volle te benutten bij het maken van renderingen. Met RTX grafische kaarten is het voor het eerst mogelijk om een deel van Ray Trace berekeningen in de hardware (Silicon) razend snel uit te voeren. Waardoor Ray Trace techniek nu ook voor het eerst bij GAMES (en bij het maken van renderingen !) voorzichtig kan worden toegepast.
 
Vaak nog in combinatie met andere versnellende rendertechnieken omdat het bij GAMES om echt realtime gaat. Bij GTX (de vorige NVIDIA Pascal generatie) is de rekenkracht voor Ray Tracing aanzienlijk minder. Pascal grafische kaarten worden nog niet direct afgeschreven, maar de RTX GPU's (duurder in aanschaf; inmiddels zijn de meeste typen goed verkrijgbaar) bij Windows computers zullen toch voor de serieuze render gebruiker de voorkeur genieten. En dan uiteraard op een desktop werkstation, die sneller en goedkoper is dan zijn evenknie Laptop. Maar Ray Tracing gekoppeld aan NVIDIA RTX kaart is niet de enige oplossing: ook voor de 'normale' Intel processor worden stappen gezet.
 
 
Wat is Ray Tracing?

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/124-raytracing.html

 
 
Een render programma is altijd een samenspel van snelheid, opties en/of de render kwaliteit.
In het Project Lavina moet dit dilema deels worden opgelost, door te concentreren op 'real-time'. Waarbij de nieuwe nog te ontwikkelen V-Ray GPU render sofware zal zich nog meer toeleggen op het maken van snelle productie studio renderingen, terwijl deze nog interactief blijft. Met als bonus dat wellicht ook een deel van GAMES markt met honderden miljarden omzet kan worden aangeklampt.
 
Project Lavina is daarmee voor veel V-Ray gebruikers een ver van mijn bed show, bijna uitsluitend bedoeld voor de professionele - productie render studio, die elk jaar bereid is (en genoodzaakt) om de meest optimale computer hardware aan te schaffen en/of te Upgraden. Maar daarom niet minder interessant!
 
 
Windows is bij uitstek het platform waarbij de hardware in de tijd kan worden aangepast, we denken daarbij aan een professioneel werkstation als basis machine, voorzien van moderne nieuwe generatie processor(en).
De grafische kaart of kaarten kan per jaar worden geupgrade, evenals het RAM geheugen.
Daarmee kan de effectieve 'levensduur' van het totale werkstation aanzienlijk worden verlengd.
 
V-Ray kwam met dit project voor het eerst naar buiten tijdens SIGGRAPH 2018. Het tijdstip, waarop NVIDIA de te vroeg aangekondigde RTX serie publiceerde, om daarmee de eerste grafische kaart fabrikant te zijn. Ook V-Ray wilde er als eerste bij zijn, in combinatie met de net uitgebrachte Microsoft DXR uitbreiding op DirectX, om de voordelen van RTX ten volle te benutten. AMD zal zeker terugknokken om ook met iets van RT in silicon uit te komen. Voorlopig hebben ze lucratieve datacentre contracten afgesloten met hun GPU topmodellen.
 
Tijdens SIGGRAPH 2018 toonde V-Ray zijn eerste voorlopige resultaten, voornamelijk als demonstratie & publiciteits project. V-Ray kreeg daartoe van NVIDIA alle ruimte en de kostbare (8.000 euro en meer) grafische kaarten werden gratis ter beschikking gesteld. Alle aandacht was bij Chaos Group gericht op super professioneel grafische kaart gebruik, de gebruikers 'met alleen maar' een multi-Core CPU in de computer werden er nerveus van.
 
 
Bulletin 11: pagina 8:
RTX kaarten met V-Ray render software
http://www.ontmoeting.nl/bulletin/afb-bul-nw/BUL-11.pdf
 
'Toen Vlado zijn originele blogpost schreef, was het niet meer dan een publiciteitsstunt van één van de eerste rendermerken, die al serieus naar RTX had gekeken.'
 
Bulletin 7: pagina 31:
V-Ray Next sneller renderen met grafische kaarten van 7.300,- en 9.200,- per stuk
http://www.ontmoeting.nl/bulletin/afb-bul-nw/BUL-7.pdf
 
 
 
Vlado op dreef tijdens de laatste Keynote 2019 in Sofia.
 

vervolg pagina 2 Lavina
 
 
 
Home page V-Ray
 
omhoog