V-Ray voor 3ds Max Next

4 april 2018
 
 
V-Ray 3.6 voor 3ds Max update verkrijgbaar
 
Vanaf nu kunt u als gebruiker de nieuwe beta update gratis downloaden. Compatibel met Autodesk versie 2019.
 
Attentie: Bij het verschijnen van de officiële versie (nu nog in beta) zijn de versies 1.5 en 2.x van V-Ray 3ds Max niet meer te Upgraden. Ze worden dan niet meer ondersteund.
 
V-Ray 3ds Max heeft al jaren een voortrekkersrol als het gaat om nieuwe features binnen de uitgebreide modelleer programma reeks. Vandaar dat nieuwe toekomstige ontwikkelingen altijd hier het eerste worden uitgebracht.
 
De volgende reeks van V-Ray krijgt de naam van V-Ray Next mee. De andere modelleer programma's zullen tzt deze richting met soms iets wisselende features volgen.
U gelieve door sommige teksten van ChaosGroup met Next heen te lezen (*), maar dan zien we toch dat ze bij V-Ray bijzonder actief zijn, als het gaat om nieuwe features en verbetering en versnelling van de software. Er zijn weinig andere rendermerken in de wereld die zo veel ontwikkeling doen aan het verbeteren renderprogramma's.
 
 
 

Kernpunten bij V-Ray Next

Aangepaste gebruikers interface: zodra u voor GPU rendering kiest, krijgt u alle beschikbare opties voor GPU renderen direct in beeld. Deze verschillen zoals bekend van de opties bij CPU-renderen.
 
Kies vervolgens de processor(en) die u erbij wilt gebruiken.
 
Zo heeft u 2 rekeneenheden tegelijk aan het werk. Ze zijn beiden uitgerust met CUDA programma's met dezelfde Quasi Monte Carlo (QMC) sampling methode, waardoor met Swarm netwerk renderen, render farm en zodirect ook met de Cloud renderen een eenduidig resultaat valt te verwachten.
 
GPU rendering is versneld, een stapje dichter bij een echt razend snel CUDA core compatibel renderprogramma. Uiteraard met NVIDIA CUDA compatibele grafische kaart. Volgens ChaosGroup bijna het dubbele van daarvoor, alhoewel de onderbouwing daarvan niet duidelijk is *
 
GPU rendering is nu uitgebreid met interessante mist, rook en vuur.
 
Compatibel met V-Ray Volume Grid: ondersteuning van OpenVDB, Field3D en Phoenix FD Volume Cache.
 
De ruisonderdrukking maar nu met intelligentie in NVIDIA GPU. Ontwikkeling van NVIDIA voor CUDA compatibele renderprogramma's volgens NVIDIA OptiX:
 
https://developer.nvidia.com/optix-denoiser
 
Ook hier zien we het bijna 3x snellere staafdiagram terugkomen van het topmodel GV100 ten opzichte van de GP100. Een eigen interpretatie van de GeForce GPU prestaties voor minder dan eenderde tot eenzesde van de GPU-prijs kunt u zelf maken. Zie de links bij het sterretje *.
 
'Glossy Fresnel': aanvullende realistische methode
 
VRscans compatibel: de methode (optie, zie prijslijst) om hoge resolutie scans van V-Ray in het programma te gebruiken.
 
'Adaptive Dome Light': nieuwe methode om met afbeelding georiënteerde omgeving de tijd bijna te halveren, zonder ingewikkelde instelling of parameter wijzigingen.
 
Belichting en witbalans kunnen automatisch door het programma worden ingesteld
 
Verbeterde Hair Shader2, licht en kleur.
 
 
"And the Next is Real-Time"
Een prachtig staaltje van koppeling van onderwerpen, die geen verband met elkaar houden.
Real-Time is de term die zou kunnen staan voor direct of binnen enkele seconden, maar een echte definitie is er niet en sommige render programma's bestempelen een rendering opbouw van 3 minuten (Preview) ook als "Real-Time". In wezen is het een term die door geen enkel wetenschappenlijk onderzoek kan worden onderbouwd.
 
"Real-Time" als het de betekenis heeft van "direct", kan alleen van toepassing zijn indien de gebruiker de beschikking heeft over de meest luxe professsionele GPU render opzet met professionele dual Xeon Core processoren, Quadro NVIDIA topkaarten, een smak RAM geheugen en een professioneel moederbord. We praten dan over Windows werkstations van ver over de 20.000,- Euro. In het Hard- & Software Bulletin nr. 1 wordt daar uitgebreid bij stilgestaan. Deze uitgave zal midden april 2018 bij uitgeverij Ontmoeting verschijnen en gratis als download beschikbaar zijn.
 


*

Het voorbeeld met de Quadro GV100 GPU ligt helemaal in de lijn van de ChaosGroup om te voldoen aan de promotie van de topmodellen Quadro NVIDIA kaarten. Het vergelijk van de GP100 met die van de GV100 is op deze plaats een moeizame vergelijking en staat ver af van de dagelijkse praktijk van die bij een architect of render studio.
 
"47% sneller" heeft te maken met het aantal extra CUDA cores en niet met dat van de V-Ray software, de scheve indruk wordt hier gemakkelijk gewekt.
 
De GV100 komt op ca. 8.300.- Euro, (de GP100 op 7.100 Euro) waarbij er de mogelijkheid is om meerdere exemplaren met elkaar te koppelen, zowel wat CUDA cores betreft, maar ook het snelle VRAM geheugen kan worden opgeteld.
 
Documentatie
 
https://www.chaosgroup.com/blog/next-level-gpu-rendering-in-v-ray-next
 
Zie onze uitgebreide Nederlandse documentatie:
 
http://www.ontmoeting.nl/hard-soft/gv100.html
http://www.ontmoeting.nl/VRay/hardware.html
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/14-RT.html
 
"Real-Time (RT) means nothing"
Mike Baily
Siggraph University in Fundamentals Seminar
 
RT kan ook Ray Tracing betekenen (!)
 
Is een Ferrari belangrijk?
In de evolutie is dat zeker belangrijk
'het maakt indruk'.
 
Is een grafische kaart Quadro GP100 of GV100 belangrijk?
Bij GPU-rendersoftware is dat zeker belangrijk:
'het maakt indruk, of moet indruk maken'.

Wilt u telefonisch geïnformeerd worden over de verdere mogelijkheden en licentievoorwaarden van V-Ray.

omhoog