inspiratie

Apple iMac Pro

 

Dit is de oude pagina uit 2017.

Zie voor de nieuwste Apple computerlijn deze pagina.

 

22 december 2017

Voorzien van Retina 5K 27 inch (diagonaal) display en even slank als de voorgaande serie iMac's. Met een resolutie van 5120 x 2880 en ondersteuning van een miljard verschillende kleuren.

Wat de nieuwe Pro serie onderscheid is het aantal Cores en Threads, samen met de hogere snelheid van de grafische kaart(en).

In wezen zien we op Apple's website maar één model, dat middels diverse configuratie opties zelf kan worden samengesteld.
Hoe dat bij de Apple Value added Resellers in zijn werk zal gaan is nog onbekend.
 

8-core

3,2 GHz Intel Xeon W

Turbo boost 4,2 GHz

19 MB Cache

32 GB RAM geheugen, uit te breiden tot 128 GB

Radeon Pro Vega 56 met 8 GB VRAM HBM2

5.499,- incl. btw

 

 

10-core

3 GHz Intel Xeon W

Turbo boost 4,5 GHz

23 MB Cache

32 GB RAM geheugen, uit te breiden tot 128 GB

Radeon Pro Vega 56 met 8 GB VRAM HBM2

6459,- incl. btw

14-core

2,5 GHz Intel Xeon W

Turbo boost 4,3 GHz

33 MB Cache

32 GB RAM geheugen, uit te breiden tot 128 GB

Radeon Pro Vega 56 met 8 GB VRAM HBM2

extra erbij 1.920,-

7.419,- incl. btw

 

18-core

2,3 GHz Intel Xeon W

Turbo boost 4,3 GHz

42 MB Cache

32 GB RAM geheugen, uit te breiden tot 128 GB

Radeon Pro Vega 56 met 8 GB VRAM HBM2

extra erbij 2.880,-

8.379,- incl. btw

Alle prijzen zijn gebaseerd op Apple's website meetdatum 22 dec. 2017.

Grafische afwikkeling

Radeon Pro Vega geeft tot 16 GB High bandbreedte geheugen (afhankelijk type).

Radeon Pro Vega 56 grafische processor
8 GB HBM2 geheugen
3584 streamprocessoren
9 Teraflops single precision
18 Teraflops half precision
is de standaard configuratie, voor bovengenoemde prijs
 
 
u kunt ook kiezen voor de Vega 64 tegen meerprijs van 720,-
 
Radeon Pro Vega 64 grafische processor
16 GB HBM2 geheugen
4096 streamprocessoren
11 Teraflops single precision
22 Teraflops half precision

 

RAM werkgeheugen

32 GB 2666 MHz DDR4 ECC geheugen standaard configuratie
 
uit te breiden tot 64 GB of 128 GB.
voor resp. 960,- extra of 2.880,- extra.
Alleen bij extreme toepassingen wellicht interessant.
 
Er zijn nog meer configuratie opties beschikbaar, zoals bv. de opslagcapaciteit en geïnstalleerde software.

Welke configuratie voor iMac Pro kiezen?

U dient zelf een berekening te maken van de technische gegevens van de iMacPro ten opzichte van een Windows configuratie. Het enige wat we hierover zeggen is dat het mogelijk moet zijn om 2 Windows werkstations incl. beeldschermen uit te rusten met 90% van de mogelijkheden en snelheid die Apple op dit moment biedt. Maar dan heeft u geen Apple computer. In 2018 beloofde Apple met een nieuwe generatie MacPro uit te komen, een modulaire computer, waarbij onderdelen in de loop van de tijd kunnen worden aangepast. Iets dat met een Windows werkstation standaard is en vroeger bij de 1ste generatie MacPro's ook het geval was. Het huidige ronde zwarte MacPro model is nu inmiddels echt uit de tijd. De gebezigde term 'MacPro voor professionals' is dan ook al lang niet meer van toepassing omdat de levensduur van de hardware allang verlopen is. Apple heeft gedurende vele jaren vrijwel niets aan de hardware aangepast. Of in de nieuwe Mac Pro's de lang verwachte ondersteuning van NVIDIA kaarten in zal komen is nog een open vraag en houdt de gemoederen (juist bij echte Professionals) bezig.

 

SketchUp Pro

SketchUp draait voor het overgrote deel op de grafische kaart, waardoor evt. voor een optimale opstelling wellicht gekeken kan worden naar de Vega 64 grafische processor optie. Noodzakelijk zal dat zeker niet zijn, meer uit luxe.

SketchUp werkt met 1 Core, waardoor de meer-cores uit de iMac Pro serie voor deze toepassing geen enkele zin heeft. Wat wel belangrijk is dat die ene Core lekker snel werkt of te wel met een hoog GHz getal en dat is automatisch het geval met de instap 8-core configuratie. Extra geheugen boven de standaard 32 RAM geheugen is vrijwel nergens nodig.

 

Render programma met de processor

Zoals V-Ray *, SU Podium, Artlantis, Render[in] en vele andere merken.
Hier is het wèl belangrijk, hoe meer Cores (met GHz getallen) hoe sneller de rendering zal kunnen worden uitgevoerd.
Echter met meer Cores wordt de overhead groter en de snelheid in GHz'en kleiner, waardoor het rendement afneemt. In de praktijk (als voorbeeld met gelijkblijvende GHz getallen) is de overhead per extra Core ca. 30%.
 
In wezen kunt u prima met de 8-core basisconfiguratie werken. Dit lijkt voldoende voor de meest zware applicaties.Voor zeer grote modellen wellicht uit luxe kijken naar de 10-core uitvoering.
 
* V-Ray maakt voor een deel gebruik van NVIDIA's Cuda cores, deze zijn echter bij Apple niet aanwezig, zodat deze manier van renderen (semi hybride) niet kan worden benut. V-Ray maakt ook met de iMac Pro wel degelijk uw renderingen snel af, maar dan zonder die extra hulp van de parallele grafische kaart. Het verlies aan rendersnelheid daarbij is gering en eind 2017 slechts een tiental procenten (geldt alleen bij V-Ray). In de loop van de tijd zullen ze bij de ChaosGroup wellicht het CUDA Core renderen een belangrijker rol laten spelen in toekomstige updates en Upgrades. ChaosGroup is op de website niet duidelijk over de rol die NVIDIA CUDA Cores renderen in hun huidige V-Ray versie 3.x speelt. Ook de duidelijkheid bij de Technische Vereisten laat te wensen over. We hebben dat al jaren aangekaart maar vinden geen response, de reden moge duidelijk zijn.

 

Render programma op NVIDIA CUDA Cores werkend (GPU rendering)

Deze speciale renderprogramma's werken vele malen sneller dan CPU renderers, omdat het rekenwerk in NVIDIA CUDA cores wordt uitgevoerd. Apple heeft alle NVIDIA kaarten in het verleden uit zijn programma gehaald, het is dan ook op dit moment niet mogelijk om deze software te benutten. Dan moet u echt naar het Windows desktop platform uitwijken. Daar kunt u modulair zelf uw optimale configuratie laten samenstellen. Bekende (Windows) rendermerken zijn Octane, Maxwell, Iray, Unicorn Render, Mental Ray, Redshift en vele anderen.

 

Programma's met OpenCL

Deze programma's gebruiken OpenCl. De AMD grafische kaarten zijn daar bijzonder geschikt voor. Waarbij moet worden aangetekend dat juist Apple (de starter van OpenCL) deze inmiddels de rug heeft toegekeerd. Alleen het aantal software merken is beperkt, Adobe is goed vertegenwoordigd. Het open-source GPGPU framework moet dat verder enthousiasmeren.

Bv. Final Cut Pro X (geen render programma) ondersteund OpenCL.

http://www.gpurendering.com/technology/CudaVsOpencl.html

Om de grafische kaarten van AMD verder te promoten heeft AMD Radeon ProRender ontwikkeld. Een renderprogramma dat prima met OpenCL overweg kan. Op dit moment (eind 2017) zijn er uitvoeringen voor: 3ds Max, Cinema 4d, May, Solidworks en Blender.

 


omhoog