inspiratie

Project Tango OP STOOM

deel 2

deel 1

Een belangrijke ontwikkeling waardoor het 'moeizaam' opmeten en vastleggen van bestaande ruimtes teruggebracht kan worden tot een aantal minuten.

Research afdeling van Google's Tango project.

 

Met een smartphone een kamer inscannen? Kan dat?

 

Project Tango op schema

3D omgevingen worden nu anno 2016 gemeten en geevalueerd door smartphones die zijn uitgerust met meerdere soorten sensoren, waaronder de Depth sensor.

In samenwerking met de richtinggevoelige sensoren en de GPS gegevens plus twee soort ogen wordt het mogelijk om de 3D wereld dichter bij de gebruiker te brengen.

Een robotafrm heeft de smartphone vast om een ruimte automatisch te leren kennen.

 

Bekijk deze twee films en beoordeel of u ook al klaar bent voor de toekomst.

Klik hier om direct naar de films te gaan


Wat doet Apple ondertussen?

Apple bracht begin september 2016 zijn nieuwe iPhone 7 uit met twee camera's, een groothoek en een telelens, die via software naadloos in elkaar overlopen. Waardoor er een super zoomlens op de smartphone beschikbaar komt, om fraaie foto's te maken, ook in omgevingen met wat minder licht. De twee camera's zijn dicht bij elkaar geplaats om parallax zo veel mogelijk te voorkomen.

Voor de nieuwe toepassingen die Google met Tango voorstaat is het juist nodig dat twee (maar nu identieke) camera's/diepte sensoren op oogafstand van elkaar staan om diepte informatie in de telefoon te brengen.

Naast het belastingschandaal van Apple in Ierland (ook Google, Facebook en Microsoft werken het geld op slimme nog legale manier weg) brengt de BBC een onderkoelde recensie over de nieuwe iPhone. De korte termijn aandeelhouders reageerden bij de introductie van iPhone 7 niet bijster enthousiast, vele verkochten hun aandelen.

http://www.bbc.com/news/technology-37303181

Het niet luisteren naar klanten betreffende de hoofdtelefoon aansluiting zette kwaad bloed bij veel Apple fans over de hele wereld. Een aantal vooraanstaande bedrijven maken het bijzonder moeilijk om in contact te komen met de beleidsmakers. Ze maken zich zelf onzichtbaar voor commentaar. Alleen de verkoop- en marketing afdelingen draaien op volle toeren om met eenrichtingverkeer de zaak aan de gang te brengen.

"The biggest winner from removing the headphone jack is Apple:", ze halen er een functionaliteit af en verkopen nu een duur koppelkabeltje en draadloze headphone set als bonus.

"This is te best iPhone we ever created" zo vertelt James Cook op het toneel, maar dat hebben we al zo lang gehoord . . .


Iets wat we bij Renderprogramma fabrikanten ook opmerken

- Het renderprogramma rendert te langzaam, verkoop de Render Farm functionaliteit extra

- Het renderprogramma heeft een engelse handleiding, die gebaseerd is op vele versies terug en dus vrijwel onbruikbaar voor - de huidige klanten: breng een Online hulpprogramma op de markt om de klant tegen extra betaling op de hoogte te brengen, hoe met het programma zou moeten worden gewerkt.

- Maak het texturen/materialen format niet universeel en verkoop de eigen texturen/materialen in een eigen webshop extra.

- Stel een forum beschikbaar, waarbij de klanten zich zelf maar moeten zien te helpen.

 

In al deze gevallen lijkt het helemaal niet meer zinvol te zijn om:

a) het render programma sneller te maken

b) de handleiding op orde te brengen

c) het texturen/materialen format universeel te maken.

d) het Forum is vaak de enige methode om met de fabrikant te communiceren, maar dan moet de fabrikant dat ook wel mogelijk maken. Door er professioneel en actief aan mee te werken.

Al deze 4 punten snijden dan direct in het eigen (commerciële) vlees.

Ieder software programma mag zijn eigen interface en features op de markt brengen, maar wat het meest essentieel is dat is een up-to-date handleiding, waar de koper vanuit kan gaan, dat deze tot de laatste druppel overeenkomt met de uitgebrachte, aangeschafte versie van het programma. En een optimaal communicatiekanaal naar de beleidsmakers toe.


APPLE

Apple's headphone jack: all your angry questions answered (sept. 2016)

http://money.cnn.com/2016/09/08/technology/apple-headphone-jack-explained/

Het zal voor een aantal onderzoekers duidelijk zijn dat Apple met deze nieuwe aankondiging van iPhone 7 een compleet andere weg inslaat, dan bv. Google met Androïd doet. De ontwikkeling van de smartphone's lijkt met Steve Jobs op een laag pitje te zijn gezet of de swung is er een beetje uit. Of zijn de verwachtingen te hoog?

Ze zullen nu toch heel snel met iets bijzonders moeten komen om de verloren gegane markt (China en India zijn zeer moeizaam verlopen het afgelopen jaar voor Apple) te stabiliseren. En de belasting perikelen zijn ook in 2016 nog lang niet uitgewoed.

We zien dat ook bij de (veel te late) MacPro (het asbakje), waarbij de uitwisselbaarheid ver te zoeken is.

Ondertussen doet Arduino goede zaken door miljoenen van z'n simpele printed circuit board te verkopen. Het biedt naast een goede start voor vele bedrijven ook voor het onderwijs een prima eerste opzet.

https://www.arduino.cc/

Ook de nog simpeler Micro Bit (BBC Micro Bit) met een ARM-gebaseerde processor mag zich in een grote belangstelling verheugen.

http://www.wired.co.uk/article/bbc-microbit-inside-story

Apple kom op: Een super computer maken is nog steeds mogelijk, een ECHT WERKSTSTATION waarbij samenwerking wordt gezocht met NVIDIA (stap maar eens over de gene, concurrentie / commerciële belangen heen). Maar ook het onderwijs zit al jaren te wachten op een ECHT INSTAPMODEL, dat prima zou kunnen aansluiten met de nieuwe belangstelling voor IT onderwijs op middelbare scholen, maar wellicht ook al op de lagere school.

Apple versus Boxx
http://www.3dontwerpen.nl/inspiratie/021.html
 
Apple grafische kaart foetsie
http://www.3dontwerpen.nl/inspiratie/036.html
 
Werkstations en Mac Pro
http://www.3dontwerpen.nl/inspiratie/029.html
 
Belastingen
daily telegraph
the verge


FILM 1

 

PROJECT TANGO OP STOOM

Say hello to Project Tango!

Google ATAP
Gepubliceerd op 20 feb. 2014

Project Tango is an exploration into giving mobile devices a human-scale understanding of space and motion.

What if you never found yourself lost in a new building again? What if directions to a new location didn't stop at the street address? Imagine playing hide-and-seek in your house with your favorite game character. Imagine competing against a friend for control over physical space with your own miniature army.

We hope you will take this journey with us. We believe it will be one worth traveling. To find out more, and apply for a development kit visit http://g.co/ProjectTango.

The future is awesome. Let's build it together.

https://youtu.be/Qe10ExwzCqk


FILM 2

 

What's New with Project Tango - Google I/O 2016

Google Developers
Gepubliceerd op 19 mei 2016

Project Tango unleashes a new way for you to explore the world. With a few sensors and some computer vision software, your phone gets even smarter, and can start to see the world the way you do. Follow guided arrows to know which exit to take when you get off the subway, see how a sofa looks in your living room before you buy it, or watch zombies battle on your dining table. In this session, we explore the vision of Project Tango and how it will come to life with the launch of our first consumer phone, announced earlier this year.

See all the talks from Google I/O 2016 here: https://goo.gl/olw6kV

Watch more Android talks at I/O 2016 here: https://goo.gl/Uv3jls

Watch more Chrome talks at I/O 2016 here: https://goo.gl/JoMLpB

Watch more Firebase talks at I/O 2016 here: https://goo.gl/JTH9Fr

Subscribe to the Google Developers Channel: http://goo.gl/mQyv5L

https://youtu.be/yvgPrZNp4So


een groot gedeelte van de Tango is als Open Source programma code beschikbaar.

Even snel een tabel opmeten in de ruimte? Met Tango project wordt dat mogelijk.

Het toestel erop richten en klaar is kees.

Het lijkt op een point cloud en in wezen is dat ook zo, maar dan met een consumenten smartphone, binnen ieders bereik.

Zo ziet de desktop voor ontwikkeling van Tango eruit.

Meten in een drie dimensionele ruimte, dankzij Tango project nu mogelijk.

 

In een Interieur webshop een fraaie stoel uitkiezen?

En die stoel dan in uw eigen ruimte projecten, om te kijken hoe dat staat?

Om daarna de webshop te bezoeken om de stoelen te bestellen?

 

Of bekijk hoe een lamp op dat tafeltje staat. Waarbij u eerst keurig een doos met de naam van de fabrikant te zien krijgt, die keurig voor u op de juiste plek wordt uitgepakt.

Of een spel spelen met één van de vele dino's, maar dan in de ruimte zelf. Hier de presentatie zaal. Nu nog als ruwe vectoren opgebouwd, dat zal ook gaan veranderen. Maar inmiddels wel al met interactieve reacties ten opzichte van de reeële 3D wereld.

 

Tablet met nieuwe Tango hardware.

 

Zie ook deel 1 van Tango


omhoog